Support
Kassahuset Support
040 – 22 07 33
info@kassahuset.se
Mån – Fre: 09 – 17
ES Kassasystem Support
08 – 410 509 90
support@eskassa.se
Dygnet runt – 24/7
Yabie Support
010 – 551 73 33
support@yabie.com
Mån – Fre: 09 – 17
Joursupport vid driftstopp: Dygnet runt
Worldline (Bambora) Betalterminaler
+46 10 10 66 000
support.nordics@worldline.com
Mån – Fre: 08 – 20
Lördagar: 10 – 14
OSPay Betalterminaler Support
010 – 410 2000
info@opensolution.se
Mån – Fre: 08 – 17
Joursupport vid driftstopp: Dygnet runt
Elavon Inlösenavtal Support
08 – 593 664 67
kundservice@elavon.com
Mån – Fre: 08 – 16
Här hittar du dom vanligaste supportfrågorna för våra kassaregister.
Min kassa har slutat att fungera, jag vet inte varför!
Kontrollera att kontrollenheten lyser/blinkar. Om inte, sätt i strömsladden, kontrollera att kabel mellan kontrollenhet och kassaregister är ordentligt isatt. Stäng av kassan och sätt på den igen – Testa!
Fungerar kassaregistret fortfarande inte gör blockeringshävning enligt anvisning nedan för din modell.
Blockeringshävning/Omstart av kassaregister:
SAM4S ER-230:
Nyckel i P ➝ Stäng av ➝ Tryck och håll nere SBTL medan du slår på strömbrytaren igen ➝ Släpp SBTL ➝ Vrid nyckel till R – Testa att slå in som vanligt.
SAM4S ER-260:
(OBS! använd Nyckeln märkt med C) Nyckel i C (Rakt ned) ➝ Stäng av ➝ Tryck och håll nere KONTANT medan du slår på strömbrytaren igen ➝ Släpp KONTANT ➝ Vrid nyckel till REG – Testa att slå in som vanligt.
SAM4S ER260/265EJ:
Nyckel i PGM ➝ Stäng av ➝ Tryck och hål nere SUBTOTAL medan du slår på strömbrytaren igen ➝ Släpp SUBTOTAL, Tryck KONTANT KONTANT ➝ Vrid nyckel till REG – Testa som vanligt.
SAM4S ER280/285:
Nyckel i PGM ➝ Stäng av ➝ Tryck och håll nere KONTANT medan du slår på strömbrytaren igen ➝ Släpp KONTANT ➝ Vrid nyckel till REG – Testa att slå in som vanligt.
QUORION – Samtliga modeller:
Sätt nyckel i P ➝ Stäng av ➝ Sätt på – Testa att slå in som vanligt.
TOWA AX100:
Sätt nyckel i P ➝ Dra ut kontakten ➝ Låt kassan stå utan ström i en minut ➝ Sätt i kontakten – Testa att slå in som vanligt igen.
Hur kan man ändrar tiden i kassaregister?
QUORION Samtliga modeller:
Nyckel i P ➝ Ange “tiden, ex 1325” ➝ Tryck DIREKTFEL ➝ Vrid nyckel till R ➝ Klart!
QUORION 30T:
Nyckel i P ➝ Tryck 1 ➝ Tryck Summa ➝ Tryck 2 ➝ Tryck Summa ➝ Ange “tiden, ex 1325” ➝ Tryck Summa ➝ Vrid nyckel till R ➝ Klart!
SAM4S ER-260:
Nyckel i PGM ➝ Ange “tiden, ex 1325” ➝ Tryck x/time ➝ tryck kontant ➝ vrid nyckel till REG ➝ Klart!
SAM4S ER-260EJ:
Nyckel i PGM ➝ Tryck 6 ➝ Tryck Kontant ➝ Tryck Kontant ➝ Ange Tiden ➝ Tryck Kontant ➝ Ange Datum ➝ Tryck Kontant ➝ Tryck Kontant ➝ Tryck Clear Två Gånger ➝ Klart!
SAM4S ER-230/280/285:
Nyckel i PGM ➝ Tryck 1300 ➝ Tryck SUBTOTAL ➝ Ange “tiden, ex 1325” ➝ Tryck X/TIME ➝ Tryck KONTANT ➝ Vrid nyckel till REG ➝ Klart!
TOWA AX-100:
Nyckel i P ➝ Tryck 2 ➝ Tryck X ➝ Ange “tiden, ex 1325” ➝ Tryck KONTANT ➝ Klart!
Min kassa fungerar inte och jag får ett fel meddelande i displayen.
QUORiON Felkoder
Felkod boxen 00000000: Kassan får inte kontakt med kontrollenheten.
Lösning: Kontrollera anslutningen till kontrollenheten och att lamporna lyser gult/grönt
Gör också blockeringshävning enligt anvisning.
Fungerar det fortfarande inte. Koppla ur elkontakterna för både kassa och kontrollenhet. Låt utrustningen stå utan el i minst 60minuter och prova sedan att använda kassan igen.
Fungerar det fortfarande inte? Kontakta oss, alternativt beställ en ny kontrollenhet här.
Felkod boxen 0000A001: För många registrerade i org.nr i boxen.
Lösning: Beställ kontrollenhet här.
Felkod boxen A002: För många registrerade kassa nr.
Lösning: Beställ kontrollenhet här.
Felkod boxen 0000410X: Problem med SD-kortet.
Lösning: Kontrollera att SD-kortet är ordentligt insatt i kontrollenheten, kontakta oss för att beställa ett nytt.
Felkod boxen 000087XX: Fel inslaget i kassan.
Lösning: Tryck Clear – Tryck Avbryt – Testa att slå in som vanligt.
SAM4S och TOWA Felkoder
Felkod E8 (SAM4S ER-260): Kvittot är slut.
Lösning: Sätt i en ny kvittorulle ➝ bekräfta genom att tryck på CLEAR.
Felkod EJFULL: Minnet för elektronisk journal är fullt.
Lösning: Nyckel i S ➝ Tryck 101 – SUBTOTAL ➝ Vänta tills överföringen är klar ➝ Vrid nyckel till Z ➝ Tryck 399 ➝ Tryck SUBTOTAL ➝ Vänta tills kvitto med texten E-Journal nollad skrivs ut ➝ Vrid nyckel till REG – Testa att slå in som vanligt.
Felkod EFULL: Minnet för elektronisk journal är fullt.
Lösning: Nyckel i Z ➝ Tryck 999 ➝ Tryck SUBTOTAL – Det står nu HOLD i displayen ➝ vänta till kvitto med texten E-journal nollad skrivs ut ➝ Vrid nyckel till REG – Testa att slå in som vanligt.
Felkod E Linje (SAM4S ER-230/260/265EJ): Minnet för elektronisk journal är fullt.
Lösning: Nyckel i Z ➝ Tryck 5 ➝ Tryck KONTANT KONTANT KONTANT KONTANT ➝ Vänta tills kvitto med texten E-Journal nollad skrivs ut ➝ Tryck CLEAR ➝ Vrid nyckel till REG – Testa att slå in som vanligt.
Felkod EJFULL (SAM4S ER-280/285): Minnet för elektronisk journal är fullt.
Lösning: Nyckel i Z ➝ Tryck Z-LÄGE SD KORT ➝ vänta tills kvitto med texten E-Journal nollas skrivs ut ➝ Vrid nyckel till REG – Testa att slå in som vanligt.
Felkod EP 2 (TOWA AX100): Kvitto är slut.
Lösning: Sätt i ny kvittorulle.